Full service WordPress bureau

Onze Google Reviews:

★★★★★ (5/5)

ONLINE ZICHTBAARHEID: TREEDT IN 12 STAPPEN NAAR VOREN OP HET ONLINE SPEELVELD

Wat is online zichtbaarheid?

Online zichtbaarheid verwijst naar de mate waarin een persoon of bedrijf aanwezig is op het internet. Dit omvat de eigen website, online netwerken en sociale media. We leven in een ‘on demand’ wereld. Alles is 24/7 beschikbaar -en moet ook altijd bereikbaar zijn. Met een goede online presence zorg je ervoor dat je 24/7 zichtbaar bent voor (potentiële) klanten. Zichtbaarheid is niet alleen een webshop of website hebben en hopen dat iemand jouw webshop vindt. Nee, zichtbaarheid is het aanwezig zijn op het internet. Dat doe je bijvoorbeeld door het gebruik van content op jouw website, social media aanwezigheid of het versturen van e-mails naar jouw klanten of geïnteresseerden. Zichtbaarheid helpt bij het creëren en behouden van betrokken klanten, wat uiteindelijk leidt tot meer sales.

Waarom is zichtbaarheid belangrijk?

Online zichtbaarheid is belangrijk om klanten te vinden en te behouden. Maar liefst 81% van consumenten gaan online op onderzoek uit, voordat ze aankopen of opdracht geven. Klantrelaties kunnen tevens beter onderhouden worden, wat ten goede komt aan jouw bedrijfsresultaten, want zonder klanten = geen (goed) lopende webshop of website. Hoe zichtbaarder je bent, hoe beter (en sneller) potentiële klanten jou kunnen vinden. Nog nooit was het zo gemakkelijk om een goede online zichtbaarheid te creëren. Hoe zichtbaar is jouw bedrijf in de online wereld? Of kunnen er nog wat verbeteringen gedaan worden? In dit artikel geven we een aantal tips om jouw online zichtbaarheid te vergroten.

Online zichtbaarheid vergroten? Elke stap wordt voor je uitgelegd

Stap 1: Bouwen, bouwen, bouwen

De allereerste (en tevens de meest essentiële stap) is het hebben van een top website voor jouw bedrijf. Volgens dit artikel van Fitsmallbusiness heeft slechts 50% van alle midden- en kleinbedrijven een website. Dit terwijl bijna 90% van alle mensen internet gebruikt om lokale bedrijven te vinden.

Voor een unieke website die past bij jouw bedrijf, kun je het beste kiezen voor een maatwerk WordPress (Custom) thema. Een custom thema is sneller, gebruiksvriendelijker en veiliger. Bovendien heb je met een custom thema echt een uniek design. Lees meer over WordPress thema’s en Custom Thema’s.

Stap 2: Definieer je merkidentiteit

Tevens is het ook belangrijk om jouw eigen merk onder de loep te nemen. Hoe wil jij je aan de online wereld vertonen? Er zijn een aantal vragen die je kunt stellen:

  • In welke branche bevindt jouw bedrijf zich en wie is de doelgroep?
  • Afhankelijk daarvan wil je een bepaalde manier van communiceren hanteren
  • Kun je dan brutaal, grappig of eigenwijs zijn? Of dien je jouw boodschap op een professionele wijze over te brengen?
  • Wuif je klachten weg door middel van humor of pak je dit serieus en behulpzaam op?
  • De manier van communiceren die jij kiest zal jouw merk in een bepaald daglicht zetten. Wees hiervan goed bewust.

Voorbeelden van verschillende stijlen:

Bol.com – Humor

Bol.com staat bekend om zijn humoristische en speelse benadering van communicatie.  Ze gebruiken grappige en luchtige content om hun doelgroep te amuseren en te verrassen.

Coolblue – Klantvriendelijk

Coolblue communiceert vaak op een informele en toegankelijke manier met hun klanten, zowel online als offline. Bijvoorbeeld, ze kunnen een grappige en behulpzame reactie plaatsen op een klantrecensie of een vriendelijke e-mail sturen om hun dankbaarheid te tonen voor een aankoop.

Patagonia – Duurzaam

Patagonia deelt regelmatig verhalen over de duurzaamheidsinitiatieven die zij ondernemen. Naast dat ze dit op hun website en social media plaatsen, zie je ook dat zij reclamecampagnes starten om bewustzijn te creëren over duurzaamheid. Hier zie je een voorbeeld wat men moet aansporen om niet onnodig meer kleding te kopen. Gekochte artikelen van Patagonia kun je als consument terugbrengen ter (gratis)  reparatie of ter vervanging.

Tony Chocolonely: Humanitair

De verhalen die Tony Chocolonely deelt over hun missie om slaafvrije chocolade te producten staan vol op hun website en social media. Zij delen video’s en afbeeldingen waar te zien is hoe ze samenwerken met cacaoboeren in West-Afrika om eerlijke handelspraktijken te bevorderen. Op de afbeelding hiernaast zie je dat Tony Chocolonely hun concurrentie aanspoort om ook een verschil te maken in deze industrie.

Dit zijn allemaal  voorbeelden die illustreren hoe verschillende organisaties hun merkidentiteit en communicatiestijl inzetten om een onderscheidende factor te creëren in het online speelveld. Wanneer je van plan bent je online zichtbaarheid te vergroten, is het van belang jouw unieke stijl te bepalen die past bij de merkwaarden en doelgroep.

Stap 3: Inzicht krijgen in jouw bereik en zichtbaarheid

Als je al een website hebt, wil je voordat je je bezig kan gaan houden met het vergroten van zichtbaarheid, eerst weten hoe je ervoor staat. Hoe is het gesteld met je online zichtbaarheid en doe je er actief wat aan om deze te vergroten? Dit kun je op verschillende manieren meten. Om te beginnen, waar ben jij op dit moment allemaal zichtbaar? Stel, het is alleen op jouw website, dan kan je door middel van Google Analytics het volgende meten:

  • Aantal (terugkerende) bezoekers/ klanten op je webshop;
  • Waar jouw klanten vandaan komen;
  • Hoe lang ze op jouw webshop ronddwalen en de bounce rate;

Daarnaast kan je meten hoeveel mensen jouw e-mails openen, doorklikken op de links en/of het product vanuit de e-mail kopen. Datzelfde geldt ook voor jouw landingpages. Wanneer je social media wil meten, kijk je meer naar het aantal volgers, de groei daarvan, de engagement/betrokkenheid per post, hoe vaak iets gedeeld is etc. Kortom, allemaal manieren om erachter te komen hoe het staat met de mate van jouw online zichtbaarheid.

Stap 4: Stel duidelijke doelstellingen & strategie op

Vanaf dit punt heb je alles in kaart weten te brengen voor het bepalen van een strategie en doelstellingen. Top! Maar hoe ga je nu meten of investeren in het verhogen van je online zichtbaarheid? Het is goed om te beginnen met duidelijke doelen en KPI’s. Zo voorkom je verwarring in de toekomst en kun je kritisch blijven.

Eén belangrijk puntje: online zichtbaarheid vergroten an sich is geen doelstelling. Je wilt dit omhoog krikken om bepaalde doelen te bereiken. Dus door die duidelijke doelstellingen en KPI’s af te kaderen, heb je helderheid in wat je daadwerkelijk wilt bereiken. Dit zijn een aantal voorbeelden van doelen:

Doelstellingen:

KPI’s:

Kortom: er zijn talloze doelen die je kunt stellen en uiteindelijk zullen de resultaten van jouw acties het meest belangrijk zijn en heb je ook inzicht of je op de juiste wijze aan het handelen bent. Daarnaast is het ook van belang om te kijken hoeveel tijd je zelf kwijt bent bij bepaalde taken en overweeg het om dingen uit te besteden als deze teveel van jouw kostbare tijd innemen. Tijd is geld wat je nooit meer terug kunt krijgen. Besteed het daarom goed uit.

Stap 5: Bied waardevolle content aan

Door middel van het creëren van online content in de vorm van onder andere een (zakelijke) blog of podcast, kun je je online zichtbaarheid vergroten. Je schrijft op een strategische wijze teksten die informatie geven aan de bezoekers en/of klanten. Op deze manier kan je en vragen beantwoorden, jezelf positioneren als de ‘go-to’ expert en jouw doelgroep inspireren om vertrouwen te winnen. Dit kan een mooie aanvulling zijn op jouw bestaande marketing strategie.

Stap 6: Maak jouw website SEO proof (on page SEO)

Wanneer je teksten schrijft voor jouw website of webshop, zowel productteksten als blogartikelen, is het belangrijk om rekening te houden met SEO. Dat betekent niet dat jouw teksten daardoor onleesbaar moeten zijn omdat je zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst wil proppen. Nee, het gaat erom dat je door middel van teksten, titels, zelfs de alt-tekst bij een afbeelding duidelijke omschrijvingen kan geven zodat Google precies weet waar deze pagina over gaat. Hoe beter de informatie, hoe beter Google deze pagina als antwoord op een zoekvraag kan geven. Daarnaast zal de content relevant moeten zijn voor jouw doelgroep. Jouw doelgroep is op zoek naar specifieke antwoorden op hun specifieke vragen. Aan jou de taak om deze doelgroep goed te helpen. Wil je weten hoe het met jouw online zichtbaarheid staat of heb je hier hulp bij nodig? Vraag een gratis SEO Quick Scan aan!

Stap 7: Werk ook aan Off-page SEO

Naast SEO op jouw website of webshop, heb je ook de zogenaamde ‘off-page’ SEO. Dit is alles wat je buiten jouw website of webshop om doet om de online zichtbaarheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan advertenties op Google of Social Media, maar ook in reviews, Google My Business of e-mailcampagnes. Er zijn tal van online mogelijkheden om jouw zichtbaarheid te vergroten. Afhankelijk van wat je met jouw brand wil uitstralen zet je een bepaalde strategie uit om enerzijds jouw doelgroep te bereiken en anderzijds jouw online zichtbaarheid te vergroten.

Stap 8: Gebruik SEA en zet advertenties op

Een eenvoudige manier, maar mogelijk wel een kostbare, is het inzetten van Google Ads om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Afhankelijk van de branche waar je in zit, of het type product dat je verkoopt, zal je een bepaalde prijs betalen voor een advertentie. Het voordeel van advertenties is dat je deze heel goed kan richten op een (specifiek deel van jouw) doelgroep. Je kan meteen de juiste potentiële klanten bereiken in tegenstelling tot bijvoorbeeld het schrijven van blogartikelen, daarbij weet je niet zeker of jouw (warme) doelgroep de content leest en, in hoeverre de content ervoor zorgt dat ze een specifiek product bij je kopen.

Stap 9: Bouw een community op via Social Media

Social Media is een krachtige tool die je kunt inzetten voor jouw bedrijf. Door actief te zijn op platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok en anderen, kun je direct in contact komen met je doelgroep en je merk onder de aandacht brengen bij een breed publiek.

Wat een social media-strategie effectief maakt zijn regelmatige en consistente berichten die waarde toevoegen voor je volgers. Creëer boeiende content die relevant is voor je doelgroep in de vorm van afbeeldingen, video’s en infographics.

Tevens heb je ook een kans om direct te interacteren met je doelgroep door middel van opmerkingen, vragen beantwoorden en te streamen. Doordat je actief bent op verschillende platformen en waardevolle content te delen, vergroot je de betrokkenheid bij je merk en bouw je echt een community op rondom jouw bedrijf.

Stap 10: Zet e-mail campagnes in voor direct bereik

E-mail marketing is weer terug van weggeweest. En een fantastische manier om jouw producten of diensten te promoten onder een warm publiek. De mensen in jouw maillijst behoren tot je warme doelgroep, hebben vaak al een product gekocht of zijn door middel van een opt-in in je maillijst gekomen en hebben interesse getoond in jouw webshop. Een effectieve manier om jouw producten of diensten te promoten zonder aanvullende kosten te maken. Belangrijk is wel dat je je maillijst niet gaat gebruiken als spamlijst en de ontvangers teveel mails gaat sturen. Maak hierin een goede afweging wat wel of wat niet kan en bereik daarmee een hoge ROI (return on investment). Meer weten over e-mailmarketing en hoe je dit het beste inzet voor jouw bedrijf? Lees dan dit artikel.

Stap 11: Verzamel online reviews

Een online review is niet alleen goed voor het vergroten van de betrouwbaarheid van jouw onderneming, maar zorgt er ook voor dat je online meer bekend wordt. Bovendien, als potentiële klanten op jouw bedrijfsnaam zoeken, komen ze ook vaak reviews tegen. Hoe beter de reviews zijn, hoe groter de kans dat ze het betreffende product ook daadwerkelijk bij jouw webshop gaan kopen. Er zijn verschillende manieren om reviews te verzamelen, waaronder klanten die een recensie schrijven over hun ervaring met het koopproces of een aanbeveling doen om jouw (core)product te kopen.

Stap 12: Monitoren, analyseren & optimaliseren

Na dit alles begint de hele boel pas. Nadat je de tijd hebt om data te verzamelen van alle inspanningen om jouw online zichtbaarheid te vergroten (met tools zoals Google Analytics, Social Media analytics en SEO-analysetools) analyseer je wat werkt en wat niet. Aan de hand van de informatie kun je de strategie aanpassen voor betere resultaten.

Bekijk dit maandelijks of zelfs wekelijks, blijf doorgaan met wat werkt en stop met datgene wat niet werkt. Bouw een structuur op en zet kleine stappen om vervolgens al jouw doelen te bereiken. Heb je behoefte aan hulp en advies? Wij zijn er om je in elke stap van de weg te begeleiden.

Benieuwd naar onze dienstverlening

Hieronder zie je in één overzicht waarvoor je bij ons terecht kunt!

WordPress Websites

Wij ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden super gebruiksvriendelijke WordPress websites.

Lees meer

WooCommerce Webshops

Door onze jarenlange ervaring met WooCommerce ontwikkelen -en beheren wij winstgevende webshops van onze klanten.

Lees meer

Online marketing

Met een succesvolle mix van SEO en SEA maken wij websites en webshops beter vindbaar in Google.

Lees meer

Marketplaces

Verkoop jouw producten (ook) via andere platforms en kanalen zoals Bol.com, Amazon en Marktplaats.

Lees meer

Content & Design

Onze designers en tekstschrijvers ontwerpen en ontwikkelen de content die past bij jouw wensen en strategie.

Lees meer

Koppelingen

Wij koppelen websites en webshops met externe software/tools zoals Google Analytics en betaalsystemen.

Lees meer