Full service WordPress bureau

Onze Google Reviews:

★★★★★ (5/5)

Marketplaces

Marketplaces, je hoort er steeds vaker over. Maar wat zijn marketplaces nu eigenlijk? Je leest het in deze blog!

Marketplaces steeds populairder

Marketplaces (marktplaatsen) bestaan al een behoorlijke tijd en groeien de laatste jaren enorm. Ze nemen dan ook een belangrijke positie in de e-commerce wereld in en de invloed van een online marketplace wordt steeds duidelijker. Een online marketplace, ook wel een online platform genoemd, is een B2C of B2B e-commerceplatform waar jij – als webshop eigenaar – je assortiment kan plaatsen en verkopen. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com, Amazon.nl, FonQ.nl, Blokker.nl en HomeDeco.nl.

Een marketplace-eigenaar voert transacties etc. uit voor jou en hij/zij krijgt daar dan vaak een deel van je winstmarge voor terug. Een marketplace-eigenaar is in wezen dus eigenlijk een tussenpersoon tussen jou en de consument of tussen bedrijven onderling (B2B). Er zijn ook online marketplaces die als een tussenpersoon tussen consumenten onderling dienen (C2C). Denk bijvoorbeeld aan Uber, Booking.com, Vinted.nl en Marktplaats.

Elegant smiling woman in glasses and striped shirt using laptop computer while siting at table in kitchen

Waarom is er zo veel vraag naar marketplaces?

Er bestaan veel verschillende online marketplaces in verschillende branches. Iedere online marketplace heeft zijn eigen voor- en nadelen voor zowel de consument als voor webshop eigenaren. Ook is het erg eenvoudig om een e-commerce bedrijf te starten. Je hoeft namelijk geen webshop/website te bouwen, maar verkoopt jouw producten bij een marketplace-eigenaar. Een webshop/website bouwen is namelijk ook niet meer zo eenvoudig als het lijkt. Je moet met van alles rekening houden, denk aan SEO, SEA, etc.

De ene marketplace is gericht op een niche, de andere op een bepaalde categorie producten of merken en weer een ander op een zo groot mogelijk assortiment.

Er springt er één voordeel uit bij iedere online marketplace in alle branches wanneer we kijken naar waarom online marketplaces zo geliefd zijn. Er ontstaat namelijk altijd een win-winsituatie. Zo kan de consument een keuze maken uit een uitgebreid assortiment (en zo vindt hij/zij altijd iets waarnaar diegene op zoek is) en de verkopende webshops hebben als voordeel dat zij een groter bereik hebben (en hierdoor een hogere omzet).

Als merk of als retailer moet je goed nadenken over wat voor jou de juiste marketplace-strategie is. Bouw je bijvoorbeeld je eigen marketplace of ga je van start bij een bestaande marketplace? Doe je alles zelf of ga je een samenwerking aan? Bied je een gedeelte van je assortiment of je hele assortiment aan op een marketplace?

Dit zijn allemaal strategische keuzes die gemaakt moeten worden, wil je over een aantal jaar nog succesvol(ler) zijn. Marketplaces blijven ontwikkelen, er zijn dan ook een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Merk/reseller.De juiste marketplace-strategie hangt af van of je een merkeigenaar bent of dat je een reseller/verkoper bent van een merk. Merkeigenaren worden namelijk meestal beschermd door de marketplace en krijgen extra mogelijkheden.
  • Reviews.Veel consumenten vinden reviews erg belangrijk en kunnen gaan twijfelen om een aankoop te doen wanneer er geen reviews zijn. Probeer daarom zoveel mogelijk reviews te verkrijgen. Ook zijn reviews een bepalende factor voor het algoritme van marketplaces en kan dit weer leiden tot een verbetering in de vindbaarheid.
  • Prijsbepaling.De prijs speelt een grote rol bij het verkopen op marketplaces. Wat bijvoorbeeld kan helpen is: zo laag mogelijke bezorgkosten, lage retourkosten en een concurrerende prijs.
  • Duidelijke content.Gebruik duidelijke foto’s en video’s. Ook duidelijke productinformatie is belangrijk. Zet ook de belangrijkste informatie duidelijk eronder.
  • Data.Ga aan de slag met gegevens die je krijgt vanuit gebruikersdata. Wanneer zoekt de consument iets op? Waarom doet hij dit? Welke reviews laat hij achter?
  • Logistiek.Zorg ervoor dat je logistieke processen optimaal zijn ingericht, zodat orders en retouren snel verwerkt kunnen worden, productvoorraad goed wordt weergegeven en dat eventuele vragen snel beantwoord worden.
  • Adverteren.Benut de voordelen die adverteren heeft. Betaalde advertenties hebben kunnen namelijk een positief effect hebben op de organische resultaten op veel marketplaces en het draagt bij aan een stijging van de conversie en de vindbaarheid in zoekmachines.
  • Testen en optimaliseren.Blijf voortdurend testen, bijvoorbeeld met A/B testen van afbeeldingen of teksten.