Full service WordPress bureau

Onze Google Reviews:

★★★★★ (5/5)

10 tips om je conversie te verbeteren

Ontdek in deze blog de waardevolle tips over converties.

Wat zijn conversies

Allereerst een vraag die vaak voorbij komt: “Wat is conversie en hoe kan ik mijn conversie verbeteren?” Een conversie is het moment waarop een (website)bezoeker overgaat tot een (voor jou) gewenste actie. Deze actie kan van alles zijn, denk bijvoorbeeld aan: een offerte of contactformulier invullen, een whitepaper downloaden, ergens voor inschrijven/aanmelden of een product aanschaffen.

Elegant smiling woman in glasses and striped shirt using laptop computer while siting at table in kitchen
man-woman-making-shopping-list-with-laptop

Hieronder 10 tips om je conversie te verbeteren:

Vertrouwen heeft een belangrijke rol bij het optimaliseren van je conversie. Niet alleen in een gesprek, maar ook met een website kun je vertrouwen winnen. Op deze manieren kun je vertrouwen winnen op je website:

  • Maak video’s over je bedrijf, het personeel en je producten of diensten;
  • Wees zo duidelijk mogelijk in je website teksten, je voorwaarden en bij de afspraken die je maakt;
  • Ga voor een persoonlijke benadering en laat je personeel zien op de website;
  • Voor webshops: Geef je bestelproces (in stappen) op een duidelijke manier weer.

Vriendelijkheid is enorm belangrijk bij conversie optimalisatie. Klantvriendelijkheid heeft alles te maken met klantenservice. Op deze manier kan je je klantenservice verbeteren:

  • Gebruik een FAQ-pagina;
  • Wees altijd bereikbaar (per telefoon, e-mail, chat of WhatsApp);
  • Voeg een routebeschrijving toe op je website;
  • Gebruik een contactformulier.

Het gevoel van de (potentiële) klant of hij/zij er goed aan doet om met je in zee te gaan, heeft alles te maken met zekerheid. Voornamelijk bij webshops is zekerheid erg belangrijk. Op de volgende manieren kan je de zekerheid vergroten:

  • Toon een aantal mooie projecten of cases;
  • Plaats referenties op je website;
  • Toon de levertijden / garanties op een duidelijke manier;
  • Bied je meertaligheid aan op je website, zorg er dan voor dat iedere taal een eigen domein heeft en gebruik goede vertalingen;
  • Check de spelling en verwijder typefouten;
  • Laat zien dat je een keurmerk of certificering hebt ofwel aangesloten bent bij branche organisaties / partners.

Gebruiksvriendelijkheid weegt zwaar in conversie optimalisatie. Het heeft alles te maken met de eenvoud om actie te kunnen ondernemen. Op de volgende manieren kun je de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren:

  • Verklein het aantal kliks;
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijk design en een responsive website;
  • Verbeter je snelheid met een goede hosting;
  • Maak geen gebruik van vaktaal en doseer informatie;
  • Maak interactie zo makkelijk mogelijk;
  • Gebruik lijstjes, opsommingen en bulletpoints;
  • Gebruik makkelijk leesbare content.

Een mooie website spreekt meer aan. Mensen kopen liever bij een geordende webshop dan bij een rommelige webshop. Je kan met behulp van kleine stappen de visuele uitstraling een boost geven:

  • Zorg voor eenheid in het design;
  • Gebruik geen sliders en carrousels;
  • Werk met 1 basiskleur en één a twee steunkleuren;
  • Gebruik icoontjes en een opvallende call to action (CTA);
  • Gebruik afbeeldingen en / of video’s.

Wanneer je de gunfactor hebt, dan zullen klanten (eerder) bij je terugkomen. Je kunt de gunfactor vergroten door onder andere deze manieren:

  • Bel de klant terug;
  • Geef tips in bijvoorbeeld een blogartikel;
  • Geef gratis informatie weg.

Mensen werken graag samen met specialisten die weten waar ze het over hebben. Dit leidt namelijk vaak tot goede resultaten. Hoe wordt je een autoriteit?

  • Krijg meer likes en volgers op social media;
  • Zorg dat je blogs en nieuwsberichten op social media plaatst;
  • Betrek jezelf in gesprekken en discussies over je vakgebied;
  • Zet je portfolio online;
  • Verzamel referenties en plaats deze online.

Mensen geloven iets wat wetenschappelijk bewezen is sneller. Dit kan met resultaten uit een laboratorium, maar ook met een onafhankelijk vergelijkend onderzoek. Laat duidelijk zien dat jouw producten ‘werken’ ofwel goed getest zijn.

Waar je ook op in kan spelen is neuromarketing, ofwel het inspelen op prikkels. Eén van die prikkels is schaarste. Mensen willen graag iets hebben waar een beperkte voorraad van is of iets wat een korte tijd beschikbaar is. Een aantal voorbeelden om op die prikkels in te spelen zijn:

  • Een dagactie of weekactie;
  • Een voorraadindicatie die laag staat;
  • Een countdown;
  • Vroegboekerskorting;
  • Een eenmalige actie.

Door het karakter en de eigenschappen van je doelgroep te analyseren, zul je tot de ontdekking komen dat je bijvoorbeeld de teksten van je campagne moet herschrijven of de kleuren van je website moet aanpassen. Op deze manier kan je beter inspelen op de wensen en behoeften van jouw klanten. Maak dus gebruik van de juiste tone of voice!