Full service WordPress bureau

Onze Google Reviews:

★★★★★ (5/5)

7 Tips voor sales met e-mail marketing

Gratis Marketing kanaal

Wij zijn altijd erg enthousiast over e-mail marketing. Dit is namelijk een mooie manier om jouw warme doelgroep zonder extra kosten te informeren over de producten en diensten die je verkoopt, en ze over te halen bij jou te kopen. E-mail marketing bestaat al meer dan 30 jaar en heeft in de loop der jaren een wat stoffig en verkeerd imago gekregen. Dat is ook niet gek, want als je e-mailmarketing verkeerd inzet, kan dit nogal spammerig overkomen en haken jouw klanten af en schrijven ze zich uit van jouw e-maillijst.
Maar, wanneer je dit op de juiste manier aanpakt, is e-mail marketing erg effectief en levert je dit een grote return on investment op!

Een prachtig middel om extra sales te realiseren zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Niet alleen is e-mail marketing geschikt om jouw omzet te verhogen, ook kan je hiermee contact onderhouden met jouw klanten en de klantrelatie onderhouden. Klanten kunnen door jou bijvoorbeeld beloond worden met een specifieke korting omdat ze op de maillijst staan, en nog veel meer. Lees snel verder wat je kan doen met e-mail marketing en hoe je dit succesvol inzet om jouw sales te vergroten met e-mail marketing.

Message Online Chat Social Text Concept
Photo of stylish brunette millennial girl busy checking her email box, holds mobile phone, wears orange headband tied in bow, warm sweater, connected to wireless internet, gets pleasant message

Effectief gebruik maken van jouw e-maillijst

Om te beginnen, is het handig om te weten wat e-mail marketing precies is zodat je hier goed op kan inspelen. E-mail marketing is een combinatie van direct marketing en content marketing Je creert content en levert dat direct in de mailbox van de geadresseerden van jouw e-maillijst.

Deze (potentiele) klanten stuur je op regelmatige basis een e-mail met voor hen interessante informatie. Afhankelijk van het doel van deze e-mail geef je informatie over jouw producten, diensten en/of lopende acties, nieuwe ontwikkelingen in de markt of meer persoonlijke informatie over het bedrijf en/of de medewerkers. Het is aan jou om in te spelen op de behoeften van jouw subscribers en een zo gepersonaliseerde e-mail met waarde te leveren. Het is niet meer van deze tijd om gewoon een e-mail te versturen om het versturen, om op die manier top of mind te blijven. Nee, mensen willen (meer)waarde krijgen.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld advertenties, kan e-mailmarketing gratis zijn. Wanneer je lijst groeit en/of jouw behoefte aan meer functionaliteiten groeit, kan je overstappen op een betaalde versie voor meer mogelijkheden.

De voordelen van e-mail marketing

We hebben het net al even kort benoemd, e-mailmarketing kan je al doen voor een klein budget en levert je directe toegang tot de e-mailbox van jouw warme doelgroep. De kans dat ze producten of diensten van je kopen is aanzienlijk groter dan een koud publiek. 

E-mail marketing biedt nog veel meer voordelen:

  • Meten is weten: met e-mail marketing kan je meten welke e-mails worden geopend, of van welke acties gebruik worden gemaakt of welke producten of diensten alsnog gekocht worden. En niet alleen dat, je kan letterlijk aan de warme doelgroep vragen waar zij interesse voor hebben, of welke behoeftes zij hebben voor een bepaald product. Denk hierbij aan het versturen van e-mails waarin je feedback vraagt of een survey wil laten uitvoeren (al dan niet gekoppeld aan een bepaalde beloning).
  • Persoonlijk contact. Met vele klanten die ooit een keer een product kopen bij jou weet je echt niet wie wie is. Maar met e-mailmarketing kan je het gevoel geven aan je klant dat je een persoonlijke band wil opbouwen. Sales is niks meer dan goede relaties en vertrouwen met elkaar opbouwen. Hoe meer jouw klant jou vertrouwd, hoe eerder ze zullen kopen. Zet e-mailmarketing dan ook op een strategische manier in om die persoonlijke band op te bouwen:  gebruik de naam van jouw klant, kijk naar de producten die klant heeft gekocht en biedt vergelijkbare producten, geef informatie over relevante onderwerpen en/of geef persoonlijke (loyaliteits)korting. Allerlei mogelijkheden om de persoonlijke relatie te onderhouden.
  • Touwtjes in eigen handen. Zowel jij, als de eigenaar van de maillijst, als jouw klant als geadresseerde heeft de touwtjes in handen. Jij bepaald wat je uitstuurt, naar wie en hoe vaak. Ook jouw klant heeft zeggenschap: jouw klant kan beslissen om een bepaalde e-mail wel of niet te openen, door te klikken en/of een product te kopen, of om zich geheel uit te schrijven van jouw e-maillijst. Kortom, beide partijen hebben het gevoel van controle, wat uiteindelijk een positiever gevoel achterlaat.
E-mail Global Communications Connection Social Networking Concept
Chalk picture, send mail, envelope

De nadelen van e-mail marketing

Kleven er dan ook nadelen aan e-mailmarketing? Ja absoluut, maar deze wegen niet op tegen de voordelen! E-mailmarketing is iets wat je zal moeten onderhouden. Je kan niet zomaar 20 e-mails achter elkaar sturen en dan maandenlang niks van je laten horen. Dat zou je in real life ook niet doen. Wanneer je besluit om e-mailmarketing op te pakken, zal je hier met regelmaat iets aan moeten doen, consistentie is hierbij key. Die 20 e-mails die je kan versturen, en zeker als dat gebeurd in een korte periode is een behoorlijke overkill aan (ongewenste) berichten die een geadresseerde mogelijk doen besluiten om zich af te melden van de maillijst. Belangrijk is dat je een goed en helder plan hebt met wat je gaat versturen en wanneer, en dat dit meerwaarde geeft! Je hebt niks aan een maillijst met vulling. Het moet voor beide partijen een positieve ervaring zijn.

Over positiviteit gesproken, sommige mensen vragen er niet om, om direct op een maillijst gezet te worden wanneer ze een product van jou hebben gekocht. Deze mensen zullen zich dan ook weer zo snel mogelijk uitschrijven. Probeer er op te letten dat je kwalitatieve leads/geïnteresseerde subscribers op je maillijst hebt staan die bewust gekozen hebben om mailings van jou te ontvangen. Dit doe je bijvoorbeeld door een goede opt-in (hierover later meer).

7 tips voor succesvolle email marketing

Klanten kunnen ‘automatisch’ door jou op een maillijst gezet worden wanneer ze een product of dienst van jou kopen. Maar, er zijn natuurlijk ook veel mensen geïnteresseerd in jouw bedrijf en die willen eerst nog meer overtuigd worden van jouw capaciteiten en/of de waarden van jouw producten of diensten die je levert. Deze mensen behoren tot een koude of lauwe doelgroep en willen eerst wat meer informatie voordat ze besluiten om een aankoop te doen. Deze mensen lok je als het ware met een opt-in naar je maillijst. Zij geven hun e-mailadres aan jou in ruil voor een e-book, whitepaper, checklist of iets anders wat voor jouw potentiële klant van waarde is. Een goede win-win situatie.

Wanneer je kiest voor e-mail marketing, zal je moeten kijken naar jouw wensen, hoe je de e-mail marketing wil gaan inzetten en welke software daar het beste bij past. Er meerdere aanbieders te vinden die in grote lijnen dezelfde dienst aanbieden (e-mailmarketing) maar dit uitbreiden met meer of minder mogelijkheden/functionaliteiten. Afhankelijk van wat jij wil bereiken is een bepaald programma geschikt of niet.

Wanneer je net begint kan een gratis programma handig zijn om te kijken of dit bij jou past en of dit werkt. Maar wanneer je dit wat serieuzer wil aanpakken en eventueel wat ingewikkeldere structuren wil aanbrengen in je automatische mails, is een betaald programma aan te raden. Hierbij zijn simpelweg veel meer mogelijkheden en kan je deze vaak ook koppelen aan andere systemen die je gebruikt: hierdoor krijg je een optimale e-mail marketing.

Belangrijk is dat je in keuze rekening houdt met een software programma dat zich houdt aan de Europese privacywetgeving (de AVG ofwel ‘GDPR’ in het engels). Jij verzamelt namelijk e-mailadressen en namen wat beide persoonsgegevens zijn.

Random een e-mail sturen kan effectief zijn, maar voor meer resultaat bepaal je een koers en zet je een strategie op. Hierin ga je vervolgens specifieke campagnes (een reeks van automatische e-mails) creëren en op een bepaalde tijd naar (een deel van) je subscribers sturen. In een campagne bepaal je het doel, en ga je door middel van de specifieke e-mails die tot de campagne behoren, de klant opwarmen voor het doel en ervoor zorgen dat ze de CTA opvolgen en bij voorkeur de aankoop doen indien dat in de mail wordt gepromoot.

Hoe beter de campagne wordt ingericht, hoe hoger de conversie is. Het loont dan ook om hier goed over na te denken.

Laten we eerlijk zijn, tijd is schaars en liever iets snel en makkelijk doen dan uren te besteden aan iets toch? Met e-mail marketing is dit net zo. Gelukkig hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Veel e-mail programma’s bieden standaard formats aan waarin je je e-mail kan gieten. Zo kan je snel en makkelijk in een duidelijk en logische opbouw de informatie geven die je wil geven.

Naast de standaard templates vanuit het programma, kan je natuurlijk ook eigen formats maken. Dit kost wel meer tijd, maar dan kan de vormgeving wel unieker zijn. Daarnaast is het ook handig om te denken over de inhoud van een e-mail. Liefst wil je daar ook niet uren mee bezig zijn. Daarom kan je beter ook goed nadenken over de type mails die je wil sturen, en daar een format voor maken, zodat het steeds een (goede) invuloefening wordt in plaats van uren zwoegen op de juiste teksten en woorden.

Wat het dan helemaal makkelijk maakt is het automatisch versturen van e-mails. Geen stress meer of je wel of niet de e-mail hebt verzonden, of het tijdig is verzonden voor een bepaalde actie. Je stelt van tevoren de betreffende e-mail op en kan de e-mail zo programmeren dat deze automatisch op een bepaald tijdstip of na een specifieke actie wordt verzonden. Zo heb jij tijd voor andere zaken, terwijl de e-mail marketing (stilletjes) zijn werk doet.

Dit hebben we even kort aangestipt. De klanten van tegenwoordig zijn redelijk veeleisend, ze willen veel en ze willen het nu. Het is aan jou om daar goed op in te spelen. Lever daarom waarde in jouw e-mails zodat de subscriber zich verbonden blijft voelen met jou en jouw bedrijf. Liever minder e-mails versturen met meer waarde dan het versturen van onzin e-mails om maar een X aantal mails per periode te behalen.

De klant is koning geldt ook voor e-mailmarketing. Jouw subscriber is een (potentiele) klant en dient dan ook als een goede relatie onderhouden te worden. Hoe zou jij willen dat je benaderd wordt door een bedrijf? Vind de juiste balans en maak van je e-mail marketing een nieuwe bron van inkomen.

Alles valt of staat met data. Weten waarin jouw klanten wel of niet geïnteresseerd zijn is de basis van een goede e-mail marketing. Of ze je e-mail wel of niet openen, of wel of niet doorklikken en kopen.. Allemaal zaken die je wil meten. Wanneer een subscriber, of een groot aantal subscribers de e-mail niet opent geeft dit informatie. Waarom lezen ze dit niet? Vinden ze dit niet interessant? Is er geen behoefte aan dit specifieke product of deze dienst?

Leer van jezelf en ga het testen. Werk bijvoorbeeld met verschillende titels of formats waarin je een bepaalde dienst of product promoot en bekijk welke e-mail beter converteert. Wanneer je weet welke e-mails het goed doen, wil je daar meer van hebben. De e-mails die niet of niet goed werken, kun je vervolgens gaan verbeteren of links laten weten.

Je haalt meer waarde uit jouw e-maillijst wanneer deze zo effectief mogelijk is. De grootte van een e-maillijst wordt daardoor minder belangrijk. Kwaliteit over kwantiteit. Liever minder subscribers die meerdere producten of diensten kopen, dan subscribers die de mail niet eens openen..

Last but not least, de privacy regels. In de online wereld worden de privacy regels meer dan eens aan de laars gelapt met alle gevolgen van dien. Omdat je persoonsgegevens verwerkt met e-mailmarketing is het belangrijk dat jij als organisatie/bedrijf je aan deze regels houdt, maar ook het bedrijf achter de software van de e-mail marketing en eventueel de externe partij die voor jou de strategie opzet en de feitelijke mails (door)stuurt. Lees je goed in en voorkom dat je flinke boete krijgt van de autoriteit persoonsgegevens.

Technology, millennials and lifestyle concept. Carefree cute brunette female student put on headphones, plug-in smartphone picking song and smiling, standing blue background make playlist for study.

Laat email marketing voor je werken

Je weet nu waar je aan moet denken om een succesvolle e-mail marketing op te zetten en te onderhouden. Mocht je hierover nog vragen hebben, kunnen wij een strategie voor je opzetten. Benieuwd hoe je nog meer succes kan hebben met e-mail marketing? Hier nog even een paar enkele tips:

  • Lever kwaliteit boven kwantiteit. Het gaat om het leveren van (meer)waarde, en geen spam;
  • De p.s. Strategie: zet onderaan je e-mail P.s. met nog een call to action. Door deze laatste CTA wordt de lezer alsnog overgehaald om te klikken en de actie op te volgen.
  • Geef niet op als je nog niet direct het resultaat hebt wat je had verwacht. E-mail marketing is een langdurig proces en geeft meer return naarmate je maillijst groeit en de subscribers tot je (warme) doelgroep behoort.
MauritsKraak_2021-7231

Ben jij klaar voor de next step?

We plannen graag een vrijblijvend (video)gesprek met je in om de mogelijkheden te bespreken.

Of neem op een andere manier contact op:

Selectie van onze opdrachtgevers

Veldzigt 22
3454 PW De Meern (Utrecht)

Telefoonnummer: 030-42 00 445
E-mail: info@nextlead.nl

UITSTEKEND beoordeling
Gebaseerd op 47 recensies
Een aantal jaar werk ik nu al naar volle tevredenheid samen met NEXT LEAD en dat bij verschillende werkgevers. Redenen waarom? De toewijding en snelheid waarmee projecten worden opgepakt. De bereikbaarheid en ijzersterke communicatie. Als klant geef je een opdracht met een gerust hart aan NEXT LEAD. Oh … en niet te vergeten het pro-actief meedenken met de overall business als kers op de taart! Voor mij is er niets fijner dan samenwerken met ondernemers die passie hebben voor hun vakgebied.
Sylvia
Sylvia
20 Januari 2024
NEXT LEAD heeft ons uitstekend geholpen met het opzetten van onze SEA en SEO strategie. Een goede partner die kan denken én doen.
Gabrielle Zonneveld Piek
Gabrielle Zonneveld Piek
4 December 2023
Team Nextlead heeft onze webshop geheel geüpdatet, en diverse plugins vernieuwd, alles werkte daarna weer prima!
Edu Buijtenhuis
Edu Buijtenhuis
29 November 2023
Het is inmiddels al jaren terug dat we Alexander hebben benaderd of hij niet alleen flyers, maar ook een website kon ontwerpen voor ons kinderdagverblijf. We zijn kleinschalig en redelijk uniek, wat het vaak lastig maakt een externe partij uit te leggen wat we voor ogen hebben. Alexander bleek ontzettend makkelijk te benaderen (nu nog bij plotse bestands wijzigingen door bv een inspectie) en begreep ons direct. Zo is het vernieuwen van onze website een paar maanden terug ook erg soepel verlopen. Hij regelde alles, ik lever alleen de teksten. We zitten al krap genoeg in onze tijd! Zouden we opnieuw een bedrijf beginnen dan hoef ik niet te twijfelen waar we zullen beginnen. Het begint met een appje naar Alexander. Top-werk!
Ellimo
Ellimo
21 November 2023
Super samenwerking gehad met Next Lead! De communicatie was goed, snel en flexibel. Het team van Next Lead, heeft onze website van concept tot aan uitvoering goed begeleid met een super mooi resultaat. Wij zijn blij met Next lead als partner en kijken uit naar nog vele mooie projecten samen.
Marketing Bipharma
Marketing Bipharma
28 September 2023
Next Lead is transparant over de mogelijkheden en stelt zich op als partner. Ze zijn goed bereikbaar en flexibel.
Anne van Dam
Anne van Dam
1 September 2023
Next lead heeft net de nieuwe website gebouwd voor Jetchair en zoals we al een paar jaar van ze gewend zijn is dit heel soepel verlopen. Snelle communicatie, begrijpen wat we willen en altijd bereikbaar. Super bedankt Team Next Lead.
Wim In ‘t veen
Wim In ‘t veen
30 Augustus 2023
Snel en betrouwbaar. Professioneel, Servicebewust en goede ondersteuning
Theo Hijdra
Theo Hijdra
28 Augustus 2023
Ze zijn snel, flexibel en denken goed mee!
Bas Vriens
Bas Vriens
26 Augustus 2023
Beste Alexander en je collega's van Next Lead, Wat ben ik blij met jullie hulp, meedenken, steun en arbeid om mijn website te kunnen voltooien. Graag wil ik jullie laten weten dat ik heb ervaren dat jullie goed hebben kunnen aansluiten bij en afstemmen op mijn proces, constant. Stap voor stap, met veel geduld van jullie zijde, met een luisterend oor en waardevolle feedback, meedenkend op mijn pad naar het komen tot mijn website. Ik ben ook heel blij met het logo waarin jullie in het proces tot het komen tot mijn logo met me hebben meegedacht en constant hebben afgestemd op mijn wensen en behoeften, met daarbij ook jullie creativiteit. Het logo klopt qua vorm, ontwerp en kleur. Het klopt helemaal, van A tot Z in het proces, dat heeft geresulteerd in dit resultaat: mijn website. Ik ben onder de indruk van wat jullie mij hebben gebracht op basis van mijn wensen, behoeften, input en aanreiken. Waar jullie hebben kunnen volgen in dat wat ik wil brengen en zenden. Waarbij ik je richting die ik hierin nodig had, je tips en adviezen heel waardevol vond, Alexander. Alles begint bij luisteren, écht luisteren. En dat heb ik in jullie ontmoet. Het was een waar proces. Ik voel me dankbaar 🙏 Hartelijke groet, Franka Guiking
Franka Guiking
Franka Guiking
24 Juli 2023

Veldzigt 22
3454 PW De Meern (Utrecht)

Telefoonnummer: 030-42 00 445
E-mail: info@nextlead.nl

UITSTEKEND beoordeling
Gebaseerd op 47 recensies
Een aantal jaar werk ik nu al naar volle tevredenheid samen met NEXT LEAD en dat bij verschillende werkgevers. Redenen waarom? De toewijding en snelheid waarmee projecten worden opgepakt. De bereikbaarheid en ijzersterke communicatie. Als klant geef je een opdracht met een gerust hart aan NEXT LEAD. Oh … en niet te vergeten het pro-actief meedenken met de overall business als kers op de taart! Voor mij is er niets fijner dan samenwerken met ondernemers die passie hebben voor hun vakgebied.
Sylvia
Sylvia
20 Januari 2024
NEXT LEAD heeft ons uitstekend geholpen met het opzetten van onze SEA en SEO strategie. Een goede partner die kan denken én doen.
Gabrielle Zonneveld Piek
Gabrielle Zonneveld Piek
4 December 2023
Team Nextlead heeft onze webshop geheel geüpdatet, en diverse plugins vernieuwd, alles werkte daarna weer prima!
Edu Buijtenhuis
Edu Buijtenhuis
29 November 2023
Het is inmiddels al jaren terug dat we Alexander hebben benaderd of hij niet alleen flyers, maar ook een website kon ontwerpen voor ons kinderdagverblijf. We zijn kleinschalig en redelijk uniek, wat het vaak lastig maakt een externe partij uit te leggen wat we voor ogen hebben. Alexander bleek ontzettend makkelijk te benaderen (nu nog bij plotse bestands wijzigingen door bv een inspectie) en begreep ons direct. Zo is het vernieuwen van onze website een paar maanden terug ook erg soepel verlopen. Hij regelde alles, ik lever alleen de teksten. We zitten al krap genoeg in onze tijd! Zouden we opnieuw een bedrijf beginnen dan hoef ik niet te twijfelen waar we zullen beginnen. Het begint met een appje naar Alexander. Top-werk!
Ellimo
Ellimo
21 November 2023
Super samenwerking gehad met Next Lead! De communicatie was goed, snel en flexibel. Het team van Next Lead, heeft onze website van concept tot aan uitvoering goed begeleid met een super mooi resultaat. Wij zijn blij met Next lead als partner en kijken uit naar nog vele mooie projecten samen.
Marketing Bipharma
Marketing Bipharma
28 September 2023
Next Lead is transparant over de mogelijkheden en stelt zich op als partner. Ze zijn goed bereikbaar en flexibel.
Anne van Dam
Anne van Dam
1 September 2023
Next lead heeft net de nieuwe website gebouwd voor Jetchair en zoals we al een paar jaar van ze gewend zijn is dit heel soepel verlopen. Snelle communicatie, begrijpen wat we willen en altijd bereikbaar. Super bedankt Team Next Lead.
Wim In ‘t veen
Wim In ‘t veen
30 Augustus 2023
Snel en betrouwbaar. Professioneel, Servicebewust en goede ondersteuning
Theo Hijdra
Theo Hijdra
28 Augustus 2023
Ze zijn snel, flexibel en denken goed mee!
Bas Vriens
Bas Vriens
26 Augustus 2023
Beste Alexander en je collega's van Next Lead, Wat ben ik blij met jullie hulp, meedenken, steun en arbeid om mijn website te kunnen voltooien. Graag wil ik jullie laten weten dat ik heb ervaren dat jullie goed hebben kunnen aansluiten bij en afstemmen op mijn proces, constant. Stap voor stap, met veel geduld van jullie zijde, met een luisterend oor en waardevolle feedback, meedenkend op mijn pad naar het komen tot mijn website. Ik ben ook heel blij met het logo waarin jullie in het proces tot het komen tot mijn logo met me hebben meegedacht en constant hebben afgestemd op mijn wensen en behoeften, met daarbij ook jullie creativiteit. Het logo klopt qua vorm, ontwerp en kleur. Het klopt helemaal, van A tot Z in het proces, dat heeft geresulteerd in dit resultaat: mijn website. Ik ben onder de indruk van wat jullie mij hebben gebracht op basis van mijn wensen, behoeften, input en aanreiken. Waar jullie hebben kunnen volgen in dat wat ik wil brengen en zenden. Waarbij ik je richting die ik hierin nodig had, je tips en adviezen heel waardevol vond, Alexander. Alles begint bij luisteren, écht luisteren. En dat heb ik in jullie ontmoet. Het was een waar proces. Ik voel me dankbaar 🙏 Hartelijke groet, Franka Guiking
Franka Guiking
Franka Guiking
24 Juli 2023
© Copyright NEXT LEAD B.V. 2024 | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Disclaimer