Google Analytics is een gratis tool van Google die je gebruikt om activiteiten naar, op en van je website te meten en inzichtelijk te maken. Het doel van Google Analytics is om een duidelijk beeld te geven van onder andere bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Op deze manier kan je bijvoorbeeld zien via welke kanalen bezoekers op jouw website komen, hoe lang bezoekers op een bepaalde pagina blijven en op welke pagina bezoekers je website verlaten. Google Analytics is eenvoudig te koppelen aan je website en erg gebruiksvriendelijk.
Google Analytics
Google Search Console
Met Google Search Console kun je de aanwezigheid van je site of shop in de zoekresultaten van Google bijhouden -en onderhouden. Ook kan je problemen met de aanwezigheid van jouw site of shop in de zoekresultaten oplossen. Wanneer je jouw website of webshop koppelt aan Google Search Console krijg je inzicht in hoe Google je site ziet, zodat je de prestaties van je site kunt verbeteren (zo worden foutmeldingen duidelijk weergegeven). Omdat het een gratis dienst is, is het voor iedereen mogelijk om te gebruiken. Je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om je content te optimaliseren, doordat je kan zien met welke zoekopdrachten gebruikers op je website komen.
Google Tag Manager
Met Google Tag Manager kun je tegenwoordig eenvoudig tags, (meet)codes en pixels instellen in jouw website of webshop. Dit kunnen codes of pixels zijn voor bijvoorbeeld Facebook en Google Analytics maar ook codes voor online marketing tools. Daarnaast is Google Tag Manager ook een gratis product, werkt het (vanzelfsprekend) goed samen met andere Google producten en zorgt het er voor dat je tijd bespaart als je met online marketing aan de slag wilt gaan.
Google Ads
Met Google Ads word je (direct) bovenaan in de Google zoekresultaten weergegeven, wanneer mensen zoeken naar jouw product of dienst. De Ads zijn te herkennen aan het dikgedrukte woordje ‘Advertentie’. Met Google Ads kun je o.a. het aantal websitebezoekers, online verkopen, boekingen en aanmeldingen laten groeien. Google Ads werkt met een advertentiebudget waarbij je zelf een limiet instelt voor je maandbudget, zodat je nooit te veel uitgeeft. Met Google Ads betaal je per ‘klik’. Afhankelijk van de concurrentie en het zoekvolume op de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden, betaal je een gemiddelde CPC (cost per click).
Google Shopping
Wanneer je op zoek bent naar een bepaald product vul je een zoekterm in op Google. Google toont vervolgens een overzicht met verschillende aanbieders van het product waarvan Google denkt dat jij het zoekt. Hierbij zie je ook hoeveel het product kost en kun je direct doorklikken naar de betreffende shop om te bestellen.
Heb jij een webshop, dan kun je een feed inladen, zodat Google al jouw producten direct kan tonen met alle productinformatie. Deze product feed bestaat bijvoorbeeld uit een foto, de aanbieder en de prijs. Zo kun je in Google als bezoeker gemakkelijk prijzen van verschillende aanbieders vergelijken. Google Shopping is handig om te gebruiken, omdat de kwaliteit van je leads hierdoor wordt verbeterd. Dit komt doordat er direct productinformatie is te zien en daardoor kunnen klanten een weloverwogen beslissing maken. Ook bij Google Shopping wordt er per klik betaald.
Google My Business
Google My Business zorgt er voor dat het makkelijker is om bedrijfsgegevens in te voeren en te bewaren voor Google Maps, Google Search en Google+. Google past deze gegevens automatisch aan in de verschillende platformen. Door het gebruik van Google My Business wordt jouw bedrijf en website of webshop beter vindbaar, omdat je bedrijfsgegevens snel en overzichtelijk worden getoond bij de Google zoekresultaten. Elk bedrijf kan hier gratis gebruik van maken.
Google Data Studio
Met Google Data Studio kun je (website/webshop) data uit allerlei bronnen combineren en weergeven in handige templates van Google, of kan je zelf aan de slag gaan met een template met de specifieke data die jij wilt bekijken. Van scorecards tot tabellen en van grafieken tot geografische kaarten. Dit helpt bij het inzichtelijk maken van de prestaties van jouw online marketingactiviteiten. Deze gegevens zijn ook eenvoudig te delen met anderen. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld nieuwe inzichten wilt delen met je team of met klanten. Data Studio is ook een gratis tool.
Google AdSense
Met Google AdSense kun je als website of webshopbeheerder geld verdienen door ruimte(s) beschikbaar te stellen op je website of webshop voor advertenties van andere partijen (adverteerders). In deze beschikbare ruimte(s) toont Google AdSense advertenties die interessant kunnen zijn voor jouw bezoekers. De advertenties worden gemaakt en betaald door adverteerders die hun producten of diensten willen promoten. Adverteerders gebruiken Google AdSense om meer bezoekers te verwelkomen en om meer omzet te genereren.