Jouw klanten willen gemak en snelheid. Twee cruciale elementen voor een webshop. Toch hebben veel bedrijven last van een (te) langzaam werkende webshop. Ondanks dat jouw webshop er tiptop uitziet, of het bestelproces vloeiend verloopt, kan een trage webshop een conversiekiller voor jouw omzet zijn. Op het eerste gezicht lijkt jouw webshop dan ook prima te functioneren. Maar wanneer je vaak een laagje dieper achter de schermen gaat kijken, blijkt dat er nog heel wat verbeterd kan worden om de snelheid, en daarmee de user experience van jouw klanten, te verbeteren.
Hoe voorkom je dat jouw klanten jouw webshop verlaten zonder iets gekocht te hebben?
Niemand vind een langzaam werkende webshop fijn. Daarom is het belangrijk om de snelheid van jouw webshop te verbeteren. Een snelle website zorg ervoor dat klanten een prettigere ervaring hebben van jouw webshop. Blije klanten zorgen voor meer omzet. Alle reden om eens te kijken naar het optimaliseren van de user experience.
Wat is user experience?
User experience is de gebruikservaring dat een bezoeker van jouw webshop heeft wanneer deze jouw webshop bezoekt. Voor Google is een goede gebruikerservaring één van de belangrijkste factoren om een website of webshop naar boven in de zoekresultaten te pushen. Google is een zoekmachine, en werkt dan ook op basis van het vinden van de juiste antwoorden op basis van de ingegeven zoekvraag. Wanneer een bezoeker vrij snel van een website/webshop gaat en terugkeert naar de Google zoekresultaten, geeft dit een signaal aan Google dat het gevonden antwoord niet goed (genoeg) was.
Dit wil niet zeggen dat het gevonden antwoord inderdaad niet goed was. Wanneer de webshop erg langzaam is en de bezoeker geïrriteerd raakt, gaat deze ook weg. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de snelheid, of het gebrek daarvan, niet de reden is voor weggaan van de bezoeker.
Een goede gebruikerservaring krijg je onder meer door een hoog gebruiksgemak, klanttevredenheid en een snel werkende webshop.
Hoe optimaliseer je de user experience?
De user experience is iets wat je zal moeten blijven monitoren en optimaliseren. Niet alleen kunnen de wensen van de klant veranderen, ook de technieken van de functionaliteiten kunnen veranderen. Aspecten waar je als webshop eigenaar tijdig op wil kunnen inspelen, en de nodige wijzigingen bij wil doorvoeren. Wanneer je de optimalisatie niet, of niet op tijd doet, kan dit tot gevolg hebben dat je alsnog klanten gaat verliezen.
Met welke aspecten zal je rekening moeten houden om een goede user experience te bieden:
Klanten kopen graag spullen wanneer dat makkelijk en snel kan. Voor jou als webshop eigenaar is dat ook belangrijk want je wil geen dralende klanten op je webshop hebben; de kans dat ze alsnog alles uit hun winkelmandje gooien wordt dan ineens een stuk groter! Een webshop die jouw klant op een logische en vloeiende manier door de online winkel leidt, met een soepel bestelproces verkoopt nou eenmaal veel sneller, en vaak ook meer. Met een paar simpele klikken is een product van jouw schappen in de handen van de klant beland.
Website snelheid: Met stip op één, de snelheid. Niks vervelender dan klanten die weggaan omdat producten niet inladen of een winkelmandje dat vastloopt.
Vindbaarheid: van de producten. Hoe makkelijk kan een klant door de webshop navigeren en de producten vinden die hij zoekt? En als het product weer gevonden is, hoe makkelijk kan hij weer terug komen op het vorige menu, of het hoofdmenu?
Zo simpel mogelijk: Keep it simple, stupid. Een marketingkreet die ook toegepast kan worden op het ontwerp van jouw webshop. Klanten willen geen onnodige informatie krijgen, of geven. Wees daarom duidelijk in hetgeen ze van jouw webshop en de producten kunnen verwachten en vice versa.
Stap in de schoenen van de klant: Denk als jouw klant. Stap in de schoenen van jouw klant, en ga eens door jouw webshop heen. Kan iemand die niet bekend is met jouw webshop net zo gemakkelijk shoppen als jijzelf?
Wat bedoelen we met onnodige ballast? Jouw webshop bestaat uit een aantal elementen, plugins, functionaliteiten en mogelijk overbodige zaken. Het kan zijn dat bepaalde onderdelen niet of niet meer goed werken, updates niet zijn uitgevoerd of andere dingen die jouw webshop onnodig vertragen. Onnodige belast werkt in jouw nadeel, en zal dan ook zo minimaal als mogelijk aanwezig dienen te zijn in jouw webshop.
Het minimaliseren van ballast kan je bijvoorbeeld doen door een caching plugin in je webshop te hebben. Een caching plugin zorgt ervoor dat een statische pagina van jouw webshop wordt geladen en op de server wordt opgeslagen op het moment dat iemand jouw webshop bezoekt. Dit heeft als voordeel dat een volgende bezoeker niet het hele proces hoeft te wachten, maar door middel van de “shortcut” een sneller geladen pagina te zien krijgt. Een eenvoudige oplossing, met een groot gevolg!
Naast caching, is het ook belangrijk om je webshop eens in de zoveel tijd op te schonen. Gebruik je nog wel alle plugins, of zijn alle scripts nog wel nodig? Wat kan er eventueel vervangen/ geupdate worden voor een sneller laadproces? Alle kleine beetje kunnen in totaal een groot verschil maken. Begin bijvoorbeeld bij het minimaliseren van externe scripts en het opschonen van oude scripts. Dit zal een groot verschil kunnen maken.
Ja ja, de snelheid van jouw webshop is ook voor Google een belangrijke factor om jouw webshop op een bepaalde plek in de zoekresultaten te geven. Wanneer de gebruikers, aka jouw bezoekers/klanten te lang moeten wachten op het laden van een pagina, kan Google je “straffen” door je ergens onderaan de zoekresultaten te plaatsen.
Dit is natuurlijk het laatste wat je wil je als webshopeigenaar! Hoe weet je hoe snel jouw webshop is, en of dit voldoet aan de criteria van Google? Via deze link kan je de pagespeed checken van jouw webshop. Je kan de snelheid al simpelweg verhogen door het vervangen van grote afbeeldingen of videobestanden en het verwijderen van onnodige ballast.
Next Level user experience?
Levert jouw webshop de perfecte user experience? Met bovenstaande punten weet je nu waar je op moet letten om de user experience van jouw webshop te verbeteren en een betere conversie te kunnen behalen. Ga meteen met deze tips aan de slag om zoveel mogelijk voordeel te behalen!