Full service WordPress bureau

Onze Google Reviews:

★★★★★ (5/5)

3 tips voor een snellere webshop

Ontdek in deze blog hoe je met slechts 3 eenvoudige stappen de gebruikerservaring kunt optimaliseren en een snelle webshop kunt creëren.

Hoe voorkom je dat jouw klanten jouw webshop verlaten zonder iets gekocht te hebben?

Jouw klanten willen gemak en snelheid. Twee cruciale elementen voor een webshop. Toch hebben veel bedrijven last van een (te) langzaam werkende webshop. Ondanks dat jouw webshop er tiptop uitziet, of het bestelproces vloeiend verloopt, kan een trage webshop een conversiekiller voor jouw omzet zijn. Op het eerste gezicht lijkt jouw webshop dan ook prima te functioneren. Maar wanneer je vaak een laagje dieper achter de schermen gaat kijken, blijkt dat er nog heel wat verbeterd kan worden om de snelheid, en daarmee de user experience van jouw klanten, te verbeteren.

 

Niemand vind een langzaam werkende webshop fijn. Daarom is het belangrijk om de snelheid van jouw webshop te verbeteren. Een snelle website zorg ervoor dat klanten een prettigere ervaring hebben van jouw webshop. Blije klanten zorgen voor meer omzet. Alle reden om eens te kijken naar het optimaliseren van de user experience.

Nighttime traffic blurs along dark multiple lane highway ,generative artificial intelligence
representations-user-experience-interface-design

Wat is user experience?

User experience is de gebruikservaring dat een bezoeker van jouw webshop heeft wanneer deze jouw webshop bezoekt. Voor Google is een goede gebruikerservaring één van de belangrijkste factoren om een website of webshop naar boven in de zoekresultaten te pushen. Google is een zoekmachine, en werkt dan ook op basis van het vinden van de juiste antwoorden op basis van de ingegeven zoekvraag. Wanneer een bezoeker vrij snel van een website/webshop gaat en terugkeert naar de Google zoekresultaten, geeft dit een signaal aan Google dat het gevonden antwoord niet goed (genoeg) was.

Dit wil niet zeggen dat het gevonden antwoord inderdaad niet goed was. Wanneer de webshop erg langzaam is en de bezoeker geïrriteerd raakt, gaat deze ook weg. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de snelheid, of het gebrek daarvan, niet de reden is voor weggaan van de bezoeker.

Een goede gebruikerservaring krijg je onder meer door een hoog gebruiksgemak, klanttevredenheid en een snel werkende webshop.

Hoe optimaliseer je de user experience?

De user experience is iets wat je zal moeten blijven monitoren en optimaliseren. Niet alleen kunnen de wensen van de klant veranderen, ook de technieken van de functionaliteiten kunnen veranderen. Aspecten waar je als webshop eigenaar tijdig op wil kunnen inspelen, en de nodige wijzigingen bij wil doorvoeren. Wanneer je de optimalisatie niet, of niet op tijd doet, kan dit tot gevolg hebben dat je alsnog klanten gaat verliezen.

Met welke aspecten zal je rekening moeten houden om een goede user experience te bieden:

Klanten kopen graag spullen wanneer dat makkelijk en snel kan. Voor jou als webshop eigenaar is dat ook belangrijk want je wil geen dralende klanten op je webshop hebben; de kans dat ze alsnog alles uit hun winkelmandje gooien wordt dan ineens een stuk groter! Een webshop die jouw klant op een logische en vloeiende manier door de online winkel leidt, met een soepel bestelproces verkoopt nou eenmaal veel sneller, en vaak ook meer. Met een paar simpele klikken is een product van jouw schappen in de handen van de klant beland.

Website snelheid: Met stip op één, de snelheid. Niks vervelender dan klanten die weggaan omdat producten niet inladen of een winkelmandje dat vastloopt.

Vindbaarheid: van de producten. Hoe makkelijk kan een klant door de webshop navigeren en de producten vinden die hij zoekt? En als het product weer gevonden is, hoe makkelijk kan hij weer terug komen op het vorige menu, of het hoofdmenu?

Zo simpel mogelijk: Keep it simple, stupid. Een marketingkreet die ook toegepast kan worden op het ontwerp van jouw webshop. Klanten willen geen onnodige informatie krijgen, of geven. Wees daarom duidelijk in hetgeen ze van jouw webshop en de producten kunnen verwachten en vice versa.

Stap in de schoenen van de klant: Denk als jouw klant. Stap in de schoenen van jouw klant, en ga eens door jouw webshop heen. Kan iemand die niet bekend is met jouw webshop net zo gemakkelijk shoppen als jijzelf?

Wat bedoelen we met onnodige ballast? Jouw webshop bestaat uit een aantal elementen, plugins, functionaliteiten en mogelijk overbodige zaken. Het kan zijn dat bepaalde onderdelen niet of niet meer goed werken, updates niet zijn uitgevoerd of andere dingen die jouw webshop onnodig vertragen. Onnodige belast werkt in jouw nadeel, en zal dan ook zo minimaal als mogelijk aanwezig dienen te zijn in jouw webshop.

Het minimaliseren van ballast kan je bijvoorbeeld doen door een caching plugin in je webshop te hebben. Een caching plugin zorgt ervoor dat een statische pagina van jouw webshop wordt geladen en op de server wordt opgeslagen op het moment dat iemand jouw webshop bezoekt. Dit heeft als voordeel dat een volgende bezoeker niet het hele proces hoeft te wachten, maar door middel van de “shortcut” een sneller geladen pagina te zien krijgt. Een eenvoudige oplossing, met een groot gevolg!

Naast caching, is het ook belangrijk om je webshop eens in de zoveel tijd op te schonen. Gebruik je nog wel alle plugins, of zijn alle scripts nog wel nodig? Wat kan er eventueel vervangen/ geupdate worden voor een sneller laadproces? Alle kleine beetje kunnen in totaal een groot verschil maken. Begin bijvoorbeeld bij het minimaliseren van externe scripts en het opschonen van oude scripts. Dit zal een groot verschil kunnen maken.

Ja ja, de snelheid van jouw webshop is ook voor Google een belangrijke factor om jouw webshop op een bepaalde plek in de zoekresultaten te geven. Wanneer de gebruikers, aka jouw bezoekers/klanten te lang moeten wachten op het laden van een pagina, kan Google je “straffen” door je ergens onderaan de zoekresultaten te plaatsen.

Dit is natuurlijk het laatste wat je wil je als webshopeigenaar! Hoe weet je hoe snel jouw webshop is, en of dit voldoet aan de criteria van Google? Via deze link kan je de pagespeed checken van jouw webshop. Je kan de snelheid al simpelweg verhogen door het vervangen van grote afbeeldingen of videobestanden en het verwijderen van onnodige ballast.

Next Level user experience?

Levert jouw webshop de perfecte user experience? Met bovenstaande punten weet je nu waar je op moet letten om de user experience van jouw webshop te verbeteren en een betere conversie te kunnen behalen. Ga meteen met deze tips aan de slag om zoveel mogelijk voordeel te behalen!

 

MauritsKraak_2021-7231

Ben jij klaar voor de next step?

We plannen graag een vrijblijvend (video)gesprek met je in om de mogelijkheden te bespreken.

Of neem op een andere manier contact op:

Selectie van onze opdrachtgevers

Veldzigt 22
3454 PW De Meern (Utrecht)

Telefoonnummer: 030-42 00 445
E-mail: info@nextlead.nl

UITSTEKEND beoordeling
Gebaseerd op 46 recensies
Een aantal jaar werk ik nu al naar volle tevredenheid samen met NEXT LEAD en dat bij verschillende werkgevers. Redenen waarom? De toewijding en snelheid waarmee projecten worden opgepakt. De bereikbaarheid en ijzersterke communicatie. Als klant geef je een opdracht met een gerust hart aan NEXT LEAD. Oh … en niet te vergeten het pro-actief meedenken met de overall business als kers op de taart! Voor mij is er niets fijner dan samenwerken met ondernemers die passie hebben voor hun vakgebied.
Sylvia
Sylvia
20 Januari 2024
NEXT LEAD heeft ons uitstekend geholpen met het opzetten van onze SEA en SEO strategie. Een goede partner die kan denken én doen.
Gabrielle Zonneveld Piek
Gabrielle Zonneveld Piek
4 December 2023
Team Nextlead heeft onze webshop geheel geüpdatet, en diverse plugins vernieuwd, alles werkte daarna weer prima!
Edu Buijtenhuis
Edu Buijtenhuis
29 November 2023
Het is inmiddels al jaren terug dat we Alexander hebben benaderd of hij niet alleen flyers, maar ook een website kon ontwerpen voor ons kinderdagverblijf. We zijn kleinschalig en redelijk uniek, wat het vaak lastig maakt een externe partij uit te leggen wat we voor ogen hebben. Alexander bleek ontzettend makkelijk te benaderen (nu nog bij plotse bestands wijzigingen door bv een inspectie) en begreep ons direct. Zo is het vernieuwen van onze website een paar maanden terug ook erg soepel verlopen. Hij regelde alles, ik lever alleen de teksten. We zitten al krap genoeg in onze tijd! Zouden we opnieuw een bedrijf beginnen dan hoef ik niet te twijfelen waar we zullen beginnen. Het begint met een appje naar Alexander. Top-werk!
Ellimo
Ellimo
21 November 2023
Super samenwerking gehad met Next Lead! De communicatie was goed, snel en flexibel. Het team van Next Lead, heeft onze website van concept tot aan uitvoering goed begeleid met een super mooi resultaat. Wij zijn blij met Next lead als partner en kijken uit naar nog vele mooie projecten samen.
Marketing Bipharma
Marketing Bipharma
28 September 2023
Next Lead is transparant over de mogelijkheden en stelt zich op als partner. Ze zijn goed bereikbaar en flexibel.
Anne van Dam
Anne van Dam
1 September 2023
Next lead heeft net de nieuwe website gebouwd voor Jetchair en zoals we al een paar jaar van ze gewend zijn is dit heel soepel verlopen. Snelle communicatie, begrijpen wat we willen en altijd bereikbaar. Super bedankt Team Next Lead.
Wim In ‘t veen
Wim In ‘t veen
30 Augustus 2023
Snel en betrouwbaar. Professioneel, Servicebewust en goede ondersteuning
Theo Hijdra
Theo Hijdra
28 Augustus 2023
Ze zijn snel, flexibel en denken goed mee!
Bas Vriens
Bas Vriens
26 Augustus 2023
Beste Alexander en je collega's van Next Lead, Wat ben ik blij met jullie hulp, meedenken, steun en arbeid om mijn website te kunnen voltooien. Graag wil ik jullie laten weten dat ik heb ervaren dat jullie goed hebben kunnen aansluiten bij en afstemmen op mijn proces, constant. Stap voor stap, met veel geduld van jullie zijde, met een luisterend oor en waardevolle feedback, meedenkend op mijn pad naar het komen tot mijn website. Ik ben ook heel blij met het logo waarin jullie in het proces tot het komen tot mijn logo met me hebben meegedacht en constant hebben afgestemd op mijn wensen en behoeften, met daarbij ook jullie creativiteit. Het logo klopt qua vorm, ontwerp en kleur. Het klopt helemaal, van A tot Z in het proces, dat heeft geresulteerd in dit resultaat: mijn website. Ik ben onder de indruk van wat jullie mij hebben gebracht op basis van mijn wensen, behoeften, input en aanreiken. Waar jullie hebben kunnen volgen in dat wat ik wil brengen en zenden. Waarbij ik je richting die ik hierin nodig had, je tips en adviezen heel waardevol vond, Alexander. Alles begint bij luisteren, écht luisteren. En dat heb ik in jullie ontmoet. Het was een waar proces. Ik voel me dankbaar 🙏 Hartelijke groet, Franka Guiking
Franka Guiking
Franka Guiking
24 Juli 2023

Veldzigt 22
3454 PW De Meern (Utrecht)

Telefoonnummer: 030-42 00 445
E-mail: info@nextlead.nl

UITSTEKEND beoordeling
Gebaseerd op 46 recensies
Een aantal jaar werk ik nu al naar volle tevredenheid samen met NEXT LEAD en dat bij verschillende werkgevers. Redenen waarom? De toewijding en snelheid waarmee projecten worden opgepakt. De bereikbaarheid en ijzersterke communicatie. Als klant geef je een opdracht met een gerust hart aan NEXT LEAD. Oh … en niet te vergeten het pro-actief meedenken met de overall business als kers op de taart! Voor mij is er niets fijner dan samenwerken met ondernemers die passie hebben voor hun vakgebied.
Sylvia
Sylvia
20 Januari 2024
NEXT LEAD heeft ons uitstekend geholpen met het opzetten van onze SEA en SEO strategie. Een goede partner die kan denken én doen.
Gabrielle Zonneveld Piek
Gabrielle Zonneveld Piek
4 December 2023
Team Nextlead heeft onze webshop geheel geüpdatet, en diverse plugins vernieuwd, alles werkte daarna weer prima!
Edu Buijtenhuis
Edu Buijtenhuis
29 November 2023
Het is inmiddels al jaren terug dat we Alexander hebben benaderd of hij niet alleen flyers, maar ook een website kon ontwerpen voor ons kinderdagverblijf. We zijn kleinschalig en redelijk uniek, wat het vaak lastig maakt een externe partij uit te leggen wat we voor ogen hebben. Alexander bleek ontzettend makkelijk te benaderen (nu nog bij plotse bestands wijzigingen door bv een inspectie) en begreep ons direct. Zo is het vernieuwen van onze website een paar maanden terug ook erg soepel verlopen. Hij regelde alles, ik lever alleen de teksten. We zitten al krap genoeg in onze tijd! Zouden we opnieuw een bedrijf beginnen dan hoef ik niet te twijfelen waar we zullen beginnen. Het begint met een appje naar Alexander. Top-werk!
Ellimo
Ellimo
21 November 2023
Super samenwerking gehad met Next Lead! De communicatie was goed, snel en flexibel. Het team van Next Lead, heeft onze website van concept tot aan uitvoering goed begeleid met een super mooi resultaat. Wij zijn blij met Next lead als partner en kijken uit naar nog vele mooie projecten samen.
Marketing Bipharma
Marketing Bipharma
28 September 2023
Next Lead is transparant over de mogelijkheden en stelt zich op als partner. Ze zijn goed bereikbaar en flexibel.
Anne van Dam
Anne van Dam
1 September 2023
Next lead heeft net de nieuwe website gebouwd voor Jetchair en zoals we al een paar jaar van ze gewend zijn is dit heel soepel verlopen. Snelle communicatie, begrijpen wat we willen en altijd bereikbaar. Super bedankt Team Next Lead.
Wim In ‘t veen
Wim In ‘t veen
30 Augustus 2023
Snel en betrouwbaar. Professioneel, Servicebewust en goede ondersteuning
Theo Hijdra
Theo Hijdra
28 Augustus 2023
Ze zijn snel, flexibel en denken goed mee!
Bas Vriens
Bas Vriens
26 Augustus 2023
Beste Alexander en je collega's van Next Lead, Wat ben ik blij met jullie hulp, meedenken, steun en arbeid om mijn website te kunnen voltooien. Graag wil ik jullie laten weten dat ik heb ervaren dat jullie goed hebben kunnen aansluiten bij en afstemmen op mijn proces, constant. Stap voor stap, met veel geduld van jullie zijde, met een luisterend oor en waardevolle feedback, meedenkend op mijn pad naar het komen tot mijn website. Ik ben ook heel blij met het logo waarin jullie in het proces tot het komen tot mijn logo met me hebben meegedacht en constant hebben afgestemd op mijn wensen en behoeften, met daarbij ook jullie creativiteit. Het logo klopt qua vorm, ontwerp en kleur. Het klopt helemaal, van A tot Z in het proces, dat heeft geresulteerd in dit resultaat: mijn website. Ik ben onder de indruk van wat jullie mij hebben gebracht op basis van mijn wensen, behoeften, input en aanreiken. Waar jullie hebben kunnen volgen in dat wat ik wil brengen en zenden. Waarbij ik je richting die ik hierin nodig had, je tips en adviezen heel waardevol vond, Alexander. Alles begint bij luisteren, écht luisteren. En dat heb ik in jullie ontmoet. Het was een waar proces. Ik voel me dankbaar 🙏 Hartelijke groet, Franka Guiking
Franka Guiking
Franka Guiking
24 Juli 2023
© Copyright NEXT LEAD B.V. 2024 | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Disclaimer